Sunday 18 April 2010

Solatlah di mana saja anda berada....

Assalamualaikum wrh.wbt...Selawat dan salam buat Rasul kesayangan kita semua. Kali ini ana terpanggil untuk mengajak anda semua berfikir tentang sesuatu yang cukup biasa dibicarakan...iaitu topik SOLAT.

Menunaikan solat ini bukanlah sesuatu yang 'sukar'...ia sebenarnya cukup mudah dan senang bagi orang yang benar-benar memahami konsep kewajipan solat ini. Namun, ramai manusia muslim menganggapnya 'susah' lalu ramailah yang mengabaikannya.

Dalam bab Solat ini, Allah swt telah banyak bermurah hati memberikan kelonggaran demi kelonggaran buat hambanya yang ingin bersyukur dan bersujud. Antaranya Solat Jamak Qasar dan Solat ketika sakit. Dan sebenarnya solat ini begitu mudah untuk dilakukan walau dimana kita berada, walau macam mana sekalipun keadaan kita.

Selagi kita masih mencukupi syarat-syarat wajib solat, maka kita wajib menunaikan solat. Lihat gambar ni...


Lelaki ini menunaikan solat di atas padang rumput tanpa sebarang sejadah atau alas...asalkan pakaian kita bersih dari najis, solat masih boleh dilaksanakan....

Solat masih boleh dilaksanakan walaupun berada di dalam hutan...(mungkin sewaktu program perkhemahan ni....syabas untuk anda!!!)


Sukan-sukan juga, solat masih menjadi kewajipan....kalaulah semua atlit kita seperti ini, alangkah bersinarnya syiar Islam...


Solat di tepi longkang...tetap ditunaikan, asalkan tempat bersih....


Akhir sekali, semoga kita sentiasa dikurniakan taufiq dan hidayah oleh Allah swt. untuk menjadi insan yang sentiasa menjaga solatnya..Amin. Ya Rabbal Alamin.

Mencari cinta dan redha Rabbul Izzati.....

No comments:

Post a Comment